Ať jdou příkladem!

Zhruba před třemi lety jsme se kolegou Karlem Janečkem shodli, že pro zlepšení situace v zemi je kromě změny volebního systému a průhledného financování politických stran nutná i větší kontrola politiků – především jejich majetkových poměrů. Aby voliči mohli sledovat, zda lidé, které zvolili, nešli do politiky jen zbohatnout. V této souvislosti jsem navrhoval jednoduché řešení: uplatnit pro kontrolu původu majetku budoucích politiků (zvolených kandidátů politických stran), stejný postup, jaký se vztahuje na zakladatele regulovaných finančních institucí (bank, makléřských firem, investičních fondů atd.), když do těchto společností vkládají majetek.

S tímto prokazováním původu finančních prostředků mám vlastní zkušenost a ve firmách, do nichž jsem vstupoval, jsem si ji několikrát zopakoval. Česká národní banka na prokazování původu majetku vytvořila systém už kolem roku 2000 a postupně ho zdokonalovala. Jestliže například v raném počátku stačilo prokázat majetek například půjčkou, po zkušenostech s Grossovým strýčkem Vikem se prokazuje majetek v celém řetězci. Když mi někdo půjči peníze, pak také on musí prokázat jejich původ. Získal někdo peníze prodejem majetku? Podle stejného principu musí prokázat i původ peněz, za které si předtím prodávaný majetek pořídil. Zmíněný postup se přitom neomezuje jen na jednu či dvě poslední transakce, bdělé oko kontrolorů chce vidět deset i více let do minulosti. Mít v pořádku kupní smlouvy se rozhodně vyplatí.

Proč by nešlo zařadit do ostře sledované skupiny podnikatelů s financemi i politiky, spravující veřejný majetek? Jak jednoduše by to šlo. Škrtem pera. Systém je propracovaný, stačilo by rozšířit skupinu osob, které musejí s peněženkou pod mikroskop, o vybranou množinu politiků, případně vyšších státních úředníků. K větší průhlednosti by pak jistě přispělo, kdyby se princip uplatňovaný na prodeje či půjčky vztáhl i na původ nehorázně vysokých sum, vyplácených zkoumaným osobám za poradenství. Tedy, podívat se na původ peněz a hospodaření společností, které si je mohou dovolit vyplácet. Dobře placených poradců z řad bývalých politiků je u nás podezřele moc.

Bohužel, nic z toho se dodnes nestalo. Místo toho jsme zažili první přímou volbu prezidenta, která měla podle znění příslušného zákona probíhat transparentně. Její financování průběžně monitorovaly protikorupční organizace Transparency International a Naši politici a výsledek byl neradostný. Jen pět kandidátů přesáhlo v průhlednosti své kampaně devadesát procent ze sta možných, další dva se dostali alespoň přes osmdesát. Zato současný prezident Miloš Zeman byl předposlední, nedosáhl ani na šedesát. Horší byla už jen Jana Bobošíková se třiatřiceti procenty.

Po prezidentských volbách následovaly volby parlamentní. A hle – kdo se během volební kampaně nejhlasitěji dovolával transparentnosti majetku? Zemanovci. Voličům slibovali rychlé přijetí zákona o prokazování původu majetku, jen jim neřekli jakého. Silně pochybuji, že mysleli na majetek těch, co financovali jejich kampaň nebo tu předchozí Zemanovu. V obou případech totiž za pár deklarovaných miliónů jako kouzlem oblepili billboardy celou republiku.

Práce na zákonu o původu majetku jsou v běhu a paragrafované znění zřejmě brzy zamíří do sněmovny. Máme se těšit? Obávám se, že upřímná vůle vypořádat se s problémem nepoctivě vydělaných peněz mezi politiky chybí i nadále (a nejde jen o utajené vlastníky propíraných solárních elektráren). V lepším případě chtějí nějak uspokojit veřejnou poptávku, v tom horším jde jen o kouř a zrcadla, rozeštvání lidí mezi sebou a odvedení pozornosti od toho nejdůležitějšího. Jinak už dávno mohli zvolit tu nejjednodušší cestu: jít osobním příkladem a teprve pak rozšířit působnost „vyladěného“ zákona na své voliče.

Podobné články

18. června 2012

Potřebujeme změnu volebního systému

Již delší dobu se kromě korupce zabývám také tím, jak znovunastolit faktickou demokracii v našem společenském uspořádání. Jsem přesvědčen, že pro tuto vizi je nutnou podmínkou zásadní změna stávajícího volebního systému včetně změny ústavy…

7. ledna 2013

Zlojedská amnestie na Nový rok

Nový rok u nás začal skutečně ostře. Prezident této země se odvážil k bezprecedentnímu kroku, kterým zpochybnil samotnou podstatu právního státu. Jím vyhlášená amnestie představuje tlustou čáru za podvody a korupčními skandály za celou éru…

21. října 2013

Koho budu volit

Hodně lidí se mě ptá, jak hodnotím předvolební peloton stran a hnutí a koho budu volit. Mnozí lidé jsou toho názoru, že není moc z čeho vybírat. Jsem přesvědčen, že v budoucnu budeme moci vybírat kvalitnější kandidátky, sestavené na…

6. ledna 2014

Tříkrálová glosa o trojkoaliční šanci

Před koncem minulého roku se politici vznikající trojkoalice nechali slyšet, že jsou pro výraznou změnu volebního systému, a to směrem k posílení většinových prvků. Pokud svůj záměr naplní, budeme příště volit do Sněmovny po novu. K urnám…

5. ledna 2015

PF 2015: Více hlasů, více spokojenosti

Osm přátel z různých zemí vybírá restauraci pro poslední společný oběd roku 2014. Nemohou se dohodnout. Španěl navrhuje, aby hlasovali. Francouzka se před pár dny dozvěděla o novém způsobu volby nazvaném Demokracie 2.1 a napadá ji, že by…

4. ledna 2016

S Demokracií 2.1 proti korupci

Rok 2015 ukázal, jak široké a univerzální využití má hlasovací systém Demokracie 2.1 (D21). D21 aplikujeme ve firmách i ve školách. Vůbec největší počet hlasování jsme však provedli ve městech, a to v České republice i v zahraničí. Díky…