23. července 2018

Kšefty s panikou kolem osobních údajů

Osobní údaje jsou dnes ceněné zboží a nelze se proto divit, že státy EU přijaly společnou normu, kterými se ochrana těchto údajů bude řídit. Česká republika měla to štěstí, že řada pravidel zde platila už před nařízením o ochraně osobních údajů, které vešlo ve známost pod pro mnohé tajemnou zkratkou GDPR. Rozumná snaha ochránit údaje nás všech se ovšem setkává s velmi nerozumnou snahou části politické reprezentace, která se nové nařízení snaží využít zejména k očernění Evropské unie a k zatažení rolet a závěsů kanceláří úřadů, kde už pár let panovalo světlo, průvan - zkrátka otevřená okna a dveře. Pro jiné je nové nařízení zase ideální příležitostí, jak vydělat neuvěřitelné peníze na cizí neznalosti. Naši zákonodárci navíc dodnes nebyli schopni přijmout související legislativu.

Výsledkem jsou zmatení ředitelé škol, zastupitelé, tajemníci, novináři: Ve školách a úřadech mají najednou strach informovat o veřejných akcích, obce se opět bojí pořizovat záznamy ze zastupitelstva, publicisti i filmaři najednou řeší, jestli vůbec můžou někoho vyfotit na ulici, ve školách zakazují žákům podepisovat bačkory. Pro ty všechny jsme připravili analýzu (ke stažení zdarma zde), která různé fámy uvádí na pravou míru. Zastupitelstva je možné nahrávat jako dřív, novináři mají výjimku z pravidel v občanském zákoníku, kterou navíc můžou využít i ostatní, když informují o veřejném dění, jména na bačkůrkách je možné uvádět dál.   

Bohužel fámy o povinnosti začernit osobní údaje na školních přezůvkách nejsou zdaleka tím jediným rizikem. Zatím nepřijatý implementační zákon obsahuje i změny Infozákona, které se samotným nařízením vůbec nesouvisí, ale mají velký potenciál zásadně omezit přístup investigativních novinářů i veřejnosti k důležitým informacím. Několik na první pohled „drobných“ formulačních změn může způsobit, že se příště nedostaneme např. ke zprávě OLAF o zneužívání dotací a informacím o úspěšnosti advokátů. Nebo že nedokážeme účinně kontrolovat využívání veřejných prostředků při plnění zahraničních závazků. Více se dozvíte třeba v tomhle článku Českého rozhlasu. Jestli k těmto omezením pod rouškou údajné implementace obecného nařízení dojde, nebo se jim podaří zabránit, bude zřejmě jasné na podzim.

Podobné články

18. června 2012

Potřebujeme změnu volebního systému

Již delší dobu se kromě korupce zabývám také tím, jak znovunastolit faktickou demokracii v našem společenském uspořádání. Jsem přesvědčen, že pro tuto vizi je nutnou podmínkou zásadní změna stávajícího volebního systému včetně změny ústavy…

7. ledna 2013

Zlojedská amnestie na Nový rok

Nový rok u nás začal skutečně ostře. Prezident této země se odvážil k bezprecedentnímu kroku, kterým zpochybnil samotnou podstatu právního státu. Jím vyhlášená amnestie představuje tlustou čáru za podvody a korupčními skandály za celou éru…

21. října 2013

Koho budu volit

Hodně lidí se mě ptá, jak hodnotím předvolební peloton stran a hnutí a koho budu volit. Mnozí lidé jsou toho názoru, že není moc z čeho vybírat. Jsem přesvědčen, že v budoucnu budeme moci vybírat kvalitnější kandidátky, sestavené na…

6. ledna 2014

Tříkrálová glosa o trojkoaliční šanci

Před koncem minulého roku se politici vznikající trojkoalice nechali slyšet, že jsou pro výraznou změnu volebního systému, a to směrem k posílení většinových prvků. Pokud svůj záměr naplní, budeme příště volit do Sněmovny po novu. K urnám…

5. ledna 2015

PF 2015: Více hlasů, více spokojenosti

Osm přátel z různých zemí vybírá restauraci pro poslední společný oběd roku 2014. Nemohou se dohodnout. Španěl navrhuje, aby hlasovali. Francouzka se před pár dny dozvěděla o novém způsobu volby nazvaném Demokracie 2.1 a napadá ji, že by…

4. ledna 2016

S Demokracií 2.1 proti korupci

Rok 2015 ukázal, jak široké a univerzální využití má hlasovací systém Demokracie 2.1 (D21). D21 aplikujeme ve firmách i ve školách. Vůbec největší počet hlasování jsme však provedli ve městech, a to v České republice i v zahraničí. Díky…