Kvalitní úředník je základ státu

Říkám si. Proč to v ČR ale málokdo chápe? Ministerstvo vnitra již po několikáté přichází s návrhem zákona o úřednících. Na první pohled by se tedy mohlo jevit, že politická vůle ohledně kvalitního úřednického aparátu zde je. Každý se totiž shodne na tom, že současný stav nikomu nevyhovuje. Nikomu? Omlouvám se – nevyhovuje úředníkům, kterým chybí motivace, stabilita, dostatečné a transparentní finanční ohodnocení. Nevyhovuje občanům, neboť je zde stále veliký prostor pro korupci a dochází tak k rozkrádání peněz náš všech, daňových poplatníků. Komu tedy vyhovuje? Politické elitě?

Pokud by mě zájem o správu věcí nás všech (rozuměj veřejných, tuto zkratku ale od určité doby nerada používám) dovedl až do politické funkce, říkám si, že bych se cítila jistě lépe, pokud bych věděla, že budu mít k ruce kvalitní a vzdělané úředníky, kteří budou motivování svou práci dělat dobře. O to lépe se mi pak bude jako politikovi činit rozhodnutí na základě kvalitních podkladů. Nejde snad o to dnešním politikům? Bohužel mi přijde, že ne. Proč by jinak od roku 2002 nezapracovali na tom, aby vstoupil v účinnost zákon o státní službě, který by zavedl do státní správy jasná pravidla a vedl k tomu, že ČR bude mít vskutku profesionální úřednický aparát? Prozatím politici argumentovali tím, že by státní služba dle tohoto zákon byla příliš finančně náročná. Nikdy ale nebyla provedena analýza jeho finančních dopadů, ani nyní, kdy Ministerstvo vnitra přichází se zcela nepostačujícím zákonem, který pouze zakonzervovává nynější nefunkční stav státní správy.

A není to o tom, že by úředníci Ministerstva vnitra nebyli schopni kvalitní zákon předložit. Bohužel, jak se více seznamuji s tímto tématem, zjišťuji, že zde prostě chybí politická vůle. Je tedy na nás, na občanech, abychom si uvědomili, že jestli nám někdo může poskytnout ochranu našich zájmů, tak to jsou kvalitní úředníci, kteří by vždy měli jednat ve prospěch nás všech, což v případě politiků reprezentujících politické strany bohužel zatím vždy neplatí.

Podobné články

18. června 2012

Potřebujeme změnu volebního systému

Již delší dobu se kromě korupce zabývám také tím, jak znovunastolit faktickou demokracii v našem společenském uspořádání. Jsem přesvědčen, že pro tuto vizi je nutnou podmínkou zásadní změna stávajícího volebního systému včetně změny ústavy…

7. ledna 2013

Zlojedská amnestie na Nový rok

Nový rok u nás začal skutečně ostře. Prezident této země se odvážil k bezprecedentnímu kroku, kterým zpochybnil samotnou podstatu právního státu. Jím vyhlášená amnestie představuje tlustou čáru za podvody a korupčními skandály za celou éru…

21. října 2013

Koho budu volit

Hodně lidí se mě ptá, jak hodnotím předvolební peloton stran a hnutí a koho budu volit. Mnozí lidé jsou toho názoru, že není moc z čeho vybírat. Jsem přesvědčen, že v budoucnu budeme moci vybírat kvalitnější kandidátky, sestavené na…

6. ledna 2014

Tříkrálová glosa o trojkoaliční šanci

Před koncem minulého roku se politici vznikající trojkoalice nechali slyšet, že jsou pro výraznou změnu volebního systému, a to směrem k posílení většinových prvků. Pokud svůj záměr naplní, budeme příště volit do Sněmovny po novu. K urnám…

5. ledna 2015

PF 2015: Více hlasů, více spokojenosti

Osm přátel z různých zemí vybírá restauraci pro poslední společný oběd roku 2014. Nemohou se dohodnout. Španěl navrhuje, aby hlasovali. Francouzka se před pár dny dozvěděla o novém způsobu volby nazvaném Demokracie 2.1 a napadá ji, že by…

4. ledna 2016

S Demokracií 2.1 proti korupci

Rok 2015 ukázal, jak široké a univerzální využití má hlasovací systém Demokracie 2.1 (D21). D21 aplikujeme ve firmách i ve školách. Vůbec největší počet hlasování jsme však provedli ve městech, a to v České republice i v zahraničí. Díky…