Máme právo na informace o příjmech státních úředníků?

V denním tisku jsme se dočetli, že člen správní rady Nadačního fondu proti korupci Karel Randák čelí trestnímu stíhání, protože zveřejnil informace o výši odměn Jany Nagyové, vrchní ředitelky kabinetu předsedy vlády ČR. Vrchní státní zastupitelství má zaplatit pokutu za to, že vrchní státní zástupkyně JUDr. Lenka Bradáčová zveřejnila informace o platech vrchních státních zástupců. Napadá mne, že v české kotlině opravdu něco není v pořádku.

Jak paní Nagyová, tak vrchní státní zástupci jsou vysoce postavení státní úředníci, jejichž plat je hrazen z veřejného rozpočtu, na který většina z nás přispívá svými daněmi. Za své peníze chceme veřejnou správu kvalifikovanou, transparentní, účinnou.

Transparentností veřejné správy se zaklínají i politici; podívejme se, na kolika radnicích mají různé komise, subkomise, výbory pro transparentnost veřejné správy, má jí ve svém programu i vláda. Slogan „Transparentností veřejné správy přispějeme ke snížení prostoru pro korupci a klientelismus“ nás má přesvědčit o tom, že veřejná správa kráčí správným směrem. Leč kráčí trochu kulhavě. Kladný vztah státních úředníků k transparentnosti končí tam, kde se transparentnost má týkat jejich osobní činnosti včetně toho, jak jsou za svou službu veřejnosti odměňováni. Na takové informace najednou nemá občan právo, snad protože by mohl úředníkovi závidět nebo proto, že není schopen posoudit, jak je náročná práce státního úředníka, který dře jako kůň?

Jasno v tom má Nejvyšší správní soud, který rozsudkem č j. 5 As 57/2010 – 79 dospěl k závěru, že o každém, komu je vyplacena byť jen minimální částka z veřejných prostředků, musí být poskytnuty informace o poskytnutých veřejných prostředcích. Ale jak už to v Čechách bývá, rozsudky jsou od toho, aby byly zpochybňovány. Proto Karel Randák i Lenka Bradáčová mají problém. Ale vlastně máme problém my všichni, protože se ukazuje, že státní správa má stále dost možností, jak být neprůhlednou. Doufejme, že bude více těch, pro které nebude transparentnost veřejné správy jen prázdným heslem.

Podobné články

18. června 2012

Potřebujeme změnu volebního systému

Již delší dobu se kromě korupce zabývám také tím, jak znovunastolit faktickou demokracii v našem společenském uspořádání. Jsem přesvědčen, že pro tuto vizi je nutnou podmínkou zásadní změna stávajícího volebního systému včetně změny ústavy…

7. ledna 2013

Zlojedská amnestie na Nový rok

Nový rok u nás začal skutečně ostře. Prezident této země se odvážil k bezprecedentnímu kroku, kterým zpochybnil samotnou podstatu právního státu. Jím vyhlášená amnestie představuje tlustou čáru za podvody a korupčními skandály za celou éru…

21. října 2013

Koho budu volit

Hodně lidí se mě ptá, jak hodnotím předvolební peloton stran a hnutí a koho budu volit. Mnozí lidé jsou toho názoru, že není moc z čeho vybírat. Jsem přesvědčen, že v budoucnu budeme moci vybírat kvalitnější kandidátky, sestavené na…

6. ledna 2014

Tříkrálová glosa o trojkoaliční šanci

Před koncem minulého roku se politici vznikající trojkoalice nechali slyšet, že jsou pro výraznou změnu volebního systému, a to směrem k posílení většinových prvků. Pokud svůj záměr naplní, budeme příště volit do Sněmovny po novu. K urnám…

5. ledna 2015

PF 2015: Více hlasů, více spokojenosti

Osm přátel z různých zemí vybírá restauraci pro poslední společný oběd roku 2014. Nemohou se dohodnout. Španěl navrhuje, aby hlasovali. Francouzka se před pár dny dozvěděla o novém způsobu volby nazvaném Demokracie 2.1 a napadá ji, že by…

4. ledna 2016

S Demokracií 2.1 proti korupci

Rok 2015 ukázal, jak široké a univerzální využití má hlasovací systém Demokracie 2.1 (D21). D21 aplikujeme ve firmách i ve školách. Vůbec největší počet hlasování jsme však provedli ve městech, a to v České republice i v zahraničí. Díky…