Oklešťovaný služební zákon aneb jak naši volení zástupci riskují miliardy z EU fondů

O služebním zákonu toho bylo již napsáno tolik, že jediné, co je dle mého nyní užitečným, je to vše zjednodušit a opět se podívat na základy toho, o co vlastně jde, proč je pro nás občany dobrý a co by měl obsahovat?

Hlavní mantrou, kterou pravděpodobně zná skoro každý je, že by měl přinést odpolitizování státní správy. Proč? Protože lidé si sice volí své zástupce ve svobodných demokratických volbách a tito lidé pak spravují naši zemi a činí politická rozhodnutí, nicméně nikde není zaručeno, aby lidem zvolení politici měli zaručenou kvalifikaci či zkušenost pro vedení státu a k tomu potřebují právě úředníky. Úředníci by tak měli být lidé kvalifikovaní, pečlivě vybírání s předpokladem toho, že jejich motivací je práce ve veřejném zájmu. A ti by vždy měli mít veřejný zájem ČR a jejich občanů na mysli a toto by mělo být součástí jejich práce. Úředníci předkládají výsledky své kvalifikované práce politikům, kteří jim dávají zadání a dle odborných rad pak mohou politici činit rozhodnutí a určit směr, neměli by ale v žádném případě mít vliv ani na jmenování ani na odvolání úředníků. Zatímco politici jsou voleni dle volebních období, úředníci by měli být na politických cyklech nezávislí.

Toto je jedna ze základních věcí na 1. pohled vypadající zcela jednoduše, stejně tak jako ostatní zásady, na kterých by měla právní úprava státní správy stát, a kterou můžete jednoduše popsanou nalézt např. zde: http://www.korupcejakoparazit.cz/clanek/recept-9-integrita-a-odbornost-verejne-spravy/

To, abychom měli v ČR takovéto úřednictvo, mělo být mj. zajištěno zřízením Generálního ředitelství státní správy, jehož šéf měl jmenovat státní tajemníky jednotlivých ministerstev zodpovědné za přijímání, propouštění i odměňování úředníků. Jméno tohoto orgánu není důležité, důležité je, aby tento ideálně nadresortní orgán kromě metodické a koordinační funkce byl nadán i funkcemi kontrolními a odvolacími a aby (spolu s úřadem a gestorem státního rozpočtu) schvaloval změny systemizace úřadů.

Dohoda koalice s opozicí v srpnu tento orgán zrušila. Kompetence zamýšleného úřadu má převzít především ministerstvo vnitra, část ministerstvo financí. Koordinační orgán státní služby ztratil klíčovou kompetenci podílet se na výběru státních tajemníků, a tak garantovat to, že to budou osobnosti, které by zajišťovaly na resortech právě odpolitizování personálních záležitostí, a to se naopak zcela zpolitizovalo.

Nejen tedy že vláda nenaplnila své navenek proklamované cíle v programovém prohlášení, nevyšla vstříc ani neziskovému sektoru zastoupenému iniciativou Rekonstrukce státu , ke kterému se politici před volbami vehementně hlásili a ANO na něm dokonce postavila svou předvolební kampaň, nevyšli vstříc ani Evropské komisi, která podmínila odpolitizováním státní správy výplatu evropských fondů. Nejen do Bruselu, ale hlavně svým občanům tak opět vzkazují, „my se o svou vládu nechceme dělit a je nám jedno, co si kdo o nás myslí, klidně i riskneme to, že nám bude zastavena výplata fondů.“ Ano, to s velkou pravděpodobností od r. 2016 hrozí. Škoda jen, že náš právní řád neumožňuje žalovat volené zástupce stejně jako např. zastupitele města za to, že se nechovali jako řádný hospodář a nahradit ušlé miliardy, o které v takovém případě my všichni přijdeme.

Jaké parametry by kvalitní služební zákon splňovat měl a pod co se většina současných poslanců v rámci Rekonstrukce státu podepsala, i když na to nyní bohužel zapomínají, naleznete na:

http://www.rekonstrukcestatu.cz/cs/archiv-novinek/8889-rekonstrukce-statu-jednani-s-opozici-nesmi-ohrozit-podstatu-zakona-o-statni-sluzbe

Podobné články

18. června 2012

Potřebujeme změnu volebního systému

Již delší dobu se kromě korupce zabývám také tím, jak znovunastolit faktickou demokracii v našem společenském uspořádání. Jsem přesvědčen, že pro tuto vizi je nutnou podmínkou zásadní změna stávajícího volebního systému včetně změny ústavy…

7. ledna 2013

Zlojedská amnestie na Nový rok

Nový rok u nás začal skutečně ostře. Prezident této země se odvážil k bezprecedentnímu kroku, kterým zpochybnil samotnou podstatu právního státu. Jím vyhlášená amnestie představuje tlustou čáru za podvody a korupčními skandály za celou éru…

21. října 2013

Koho budu volit

Hodně lidí se mě ptá, jak hodnotím předvolební peloton stran a hnutí a koho budu volit. Mnozí lidé jsou toho názoru, že není moc z čeho vybírat. Jsem přesvědčen, že v budoucnu budeme moci vybírat kvalitnější kandidátky, sestavené na…

6. ledna 2014

Tříkrálová glosa o trojkoaliční šanci

Před koncem minulého roku se politici vznikající trojkoalice nechali slyšet, že jsou pro výraznou změnu volebního systému, a to směrem k posílení většinových prvků. Pokud svůj záměr naplní, budeme příště volit do Sněmovny po novu. K urnám…

5. ledna 2015

PF 2015: Více hlasů, více spokojenosti

Osm přátel z různých zemí vybírá restauraci pro poslední společný oběd roku 2014. Nemohou se dohodnout. Španěl navrhuje, aby hlasovali. Francouzka se před pár dny dozvěděla o novém způsobu volby nazvaném Demokracie 2.1 a napadá ji, že by…

4. ledna 2016

S Demokracií 2.1 proti korupci

Rok 2015 ukázal, jak široké a univerzální využití má hlasovací systém Demokracie 2.1 (D21). D21 aplikujeme ve firmách i ve školách. Vůbec největší počet hlasování jsme však provedli ve městech, a to v České republice i v zahraničí. Díky…