Osudná chyba vrcholných soudů

Zákon o svobodném přístupu k informacím je základním protikorupčním nástrojem, bez kterého si dohled nad nakládáním s veřejnými penězi dokážeme stěží představit. Různé skupiny s různými zájmy se již mnohokrát pokusily vykostit či degradovat tento zákon, naštěstí neúspěšně. Hlavním problémem je jeho nižší vymahatelnost, kdy úřady vědomě neposkytují informace a porušují tento zákon, aby získaly čas pro různé podezřelé aktivity. Teď ovšem nastal bod zlomu a nepochopitelný malér Ústavního a Nejvyššího správního soudu.

Ústavní soud ve svém nálezu nedávno uvedl, že ČEZ není povinným subjektem podle zákona o svobodném přístupu k informacím s vysvětlením, že hájí tak zájmy minoritních soukromých akcionářů ČEZu. ČEZ tak nemusí podle tohoto zákona poskytovat občanům informace o tom, jak hospodaří. Absurdita tohoto nálezu je korunovaná tím, že tito minoritní akcionáři ČEZu často volají po mnohem větším zprůhlednění hospodaření ČEZu a ČEZ v nich nevzbuzuje dojem, že by hájil jejich zájmy. Jaký tedy bude praktický dopad tohoto nálezu? Pokud se v obchodních společnostech vlastněných státem, krajem či třeba městem prodá byť jedna jediná akcie soukromé osobě, tak nejpravděpodobněji již společnost nebude muset informace o hospodaření poskytovat. Nadační fond proti korupci v současnosti bojuje o informace o hospodaření krajské společnosti, která se snaží obstrukcemi znemožnit jejich poskytnutí. A teď pozor!!! Jednoprocentní (1%) obchodní podíl této společnosti vlastní soukromá osoba. Nuže a takhle to bude pokračovat – pokud bude zájem zatajit údaje o hospodaření před občany, tak se jednoduše prodá aspoň symbolický podíl v této společnosti soukromé osobě – klidně pouze 1 akcie. Nutno zde ovšem dodat, že dříve Ústavní soud několikrát odmítl stížnost ČEZu pro nepřípustnost či neopodstatněnost, až nakonec tato stížnost dopadla k „tomu správnému“ ústavnímu soudci a vše skončilo jinak.

Informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím nově nemusí poskytovat politické strany. Takto minulý týden rozhodl Nejvyšší správní soud. Mezi argumenty nechybělo tvrzení, že politické strany „čerpají peníze také z veřejných zdrojů“ čili nejen. Při pohledu na transparentní účty politických stran skutečně najdeme příspěvky od fyzických osob. A teď pozor!!! Hnutí ANO věnují dary členové ANO, politické straně ČSSD členové ČSSD a tak můžeme pokračovat u dalších stran ODS či KSČM. Je téměř nemožné najít dar od „obyčejného“ občana – naopak jsou to dary vypočtené nejčastěji dle „stranického vzorce“. Pro některé poslance může být i obtížné kandidovat v blížících se volbách, pokud nepřispějí své politické straně. Tyto dary jsou ovšem ve struktuře příjmů stran a hnutí značně minoritní a toto vysvětlení je obdobně absurdní jako argument s minoritním akcionářem v nálezu Ústavního soudu.

Opačným směrem jde naopak skupina senátorů, která hodlá předložit novelu zákona o svobodném přístupu k informacím. Úřady (povinné subjekty) by již nemohly vědomě porušovat tento zákon a obstrukcemi informace neposkytovat, neboť by na dodržování tohoto zákona dohlížel Úřad pro ochranu osobních údajů. Tyto obstrukce jsou totiž předzvěstí „něčeho shnilého“, nějakého maléru. Například v roce 2013 žádal Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových 60 tisíc Kč po Kverulantovi a NFPK za poskytnutí banálních informací. Nakonec tento úřad „navštívili“ kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu a odnesli si k této kauze dokumenty.

Zákon o svobodném přístupu k informacím je třeba bránit vší silou před snahou jej torpédovat a okleštit. Motivaci nám ovšem nesmí ubírat ani tato podivná rozhodnutí nejvyšších soudů.

Podobné články

18. června 2012

Potřebujeme změnu volebního systému

Již delší dobu se kromě korupce zabývám také tím, jak znovunastolit faktickou demokracii v našem společenském uspořádání. Jsem přesvědčen, že pro tuto vizi je nutnou podmínkou zásadní změna stávajícího volebního systému včetně změny ústavy…

7. ledna 2013

Zlojedská amnestie na Nový rok

Nový rok u nás začal skutečně ostře. Prezident této země se odvážil k bezprecedentnímu kroku, kterým zpochybnil samotnou podstatu právního státu. Jím vyhlášená amnestie představuje tlustou čáru za podvody a korupčními skandály za celou éru…

21. října 2013

Koho budu volit

Hodně lidí se mě ptá, jak hodnotím předvolební peloton stran a hnutí a koho budu volit. Mnozí lidé jsou toho názoru, že není moc z čeho vybírat. Jsem přesvědčen, že v budoucnu budeme moci vybírat kvalitnější kandidátky, sestavené na…

6. ledna 2014

Tříkrálová glosa o trojkoaliční šanci

Před koncem minulého roku se politici vznikající trojkoalice nechali slyšet, že jsou pro výraznou změnu volebního systému, a to směrem k posílení většinových prvků. Pokud svůj záměr naplní, budeme příště volit do Sněmovny po novu. K urnám…

5. ledna 2015

PF 2015: Více hlasů, více spokojenosti

Osm přátel z různých zemí vybírá restauraci pro poslední společný oběd roku 2014. Nemohou se dohodnout. Španěl navrhuje, aby hlasovali. Francouzka se před pár dny dozvěděla o novém způsobu volby nazvaném Demokracie 2.1 a napadá ji, že by…

4. ledna 2016

S Demokracií 2.1 proti korupci

Rok 2015 ukázal, jak široké a univerzální využití má hlasovací systém Demokracie 2.1 (D21). D21 aplikujeme ve firmách i ve školách. Vůbec největší počet hlasování jsme však provedli ve městech, a to v České republice i v zahraničí. Díky…