Protikorupční zákon jen naoko: Koho ochrání český návrh zákona o whistleblowingu?

V létě roku 2016 se ve vládě Bohuslava Sobotky objevil návrh zákona o whistleblowingu, který řešil ochranu oznamovatelů trestných činů (whistleblowerů) před neoprávněným postihem ze strany zaměstnavatele. Podal ho tehdejší ministr financí Andrej Babiš a dostal se tak do sporu s ministrem pro legislativu Jiřím Dienstbierem, na kterého poté sváděl neúspěch svého návrhu. Jiří Dienstbier, či lépe řečeno odborníci na legislativu jeho úřadu, zase tvrdili, že Babišem navrhovaný zásah do soustavy Státního zastupitelství je věcně i právně nesprávný. A proto zákon nebyl schválen.

Na podzim roku 2020 už není Andrej Babiš jen ministrem financí. Je premiérem a zákon o whistleblowingu je součástí programového prohlášení jeho vlády od roku 2018. Ovšem schválen dosud není. O jeho realizaci se více či méně hovoří už téměř deset let, ale fakt, že jej nakonec snad v České republice přece jen schválíme, nebude ani tak z vůle a úsilí poslanců vládního hnutí ANO. Stane se tak proto, že jsme povinni do 17. prosince 2021 přenést do českého právního řádu směrnici týkající se ochrany oznamovatelů, kterou už 23. října 2019 přijal Evropský parlament a Rada Evropské unie, jejíž členským státem jsme.

Evropská unie ji zavedla, když v roce 2017 zjistila, že přichází na veřejných zakázkách o asi 6 – 10 miliard eur. A to právě díky tomu, že se v členských státech lidé při whistleblowingu - tedy trestnímu oznámení proti velkým korporacím - necítí v bezpečí.

Jediné, co nyní potřebujeme od českých úředníků a politiků, je návrh zákona, který by byl věcně i legislativně správný. Ten ale stále nemáme. Máme návrh, který předpokládá speciální orgán státní správy, zabývající se oznámeními, podřízený Ministerstvu spravedlnosti. Tedy politikům, kteří u velkých kauz byli a budou vždy z logiky věci podezřelí ze střetu zájmu. Což je nejen absurdní, ale také zbytečné. Vzniká tu zákon, který bude na papíře, ale v praxi mnoho bezpečí oznamovatelům nepřinese. 

Proč nesvěřit tuto gesci Státnímu zastupitelství, ke kterému se stejně informace oznamovatele musí dostat kvůli trestnímu oznámení? Zkrátka, řešíme tu stejný problém jako před čtyřmi lety. Zákon díky tlaku EU nakonec vznikne, ale kdo se při nastavení daném vládním návrhem pustí do boje proti korporacím s vazbami na (jakoukoli) vládní stranu? A komu taková situace nahrává?

Tímto i dalšími aspekty nedokonalého návrhu zákona o whistleblowingu se zabývá také náš právní expert Ondřej Závodský, ve videorubrice Paragrafy na zlojedy.

Podobné články

18. června 2012

Potřebujeme změnu volebního systému

Již delší dobu se kromě korupce zabývám také tím, jak znovunastolit faktickou demokracii v našem společenském uspořádání. Jsem přesvědčen, že pro tuto vizi je nutnou podmínkou zásadní změna stávajícího volebního systému včetně změny ústavy…

7. ledna 2013

Zlojedská amnestie na Nový rok

Nový rok u nás začal skutečně ostře. Prezident této země se odvážil k bezprecedentnímu kroku, kterým zpochybnil samotnou podstatu právního státu. Jím vyhlášená amnestie představuje tlustou čáru za podvody a korupčními skandály za celou éru…

21. října 2013

Koho budu volit

Hodně lidí se mě ptá, jak hodnotím předvolební peloton stran a hnutí a koho budu volit. Mnozí lidé jsou toho názoru, že není moc z čeho vybírat. Jsem přesvědčen, že v budoucnu budeme moci vybírat kvalitnější kandidátky, sestavené na…

6. ledna 2014

Tříkrálová glosa o trojkoaliční šanci

Před koncem minulého roku se politici vznikající trojkoalice nechali slyšet, že jsou pro výraznou změnu volebního systému, a to směrem k posílení většinových prvků. Pokud svůj záměr naplní, budeme příště volit do Sněmovny po novu. K urnám…

5. ledna 2015

PF 2015: Více hlasů, více spokojenosti

Osm přátel z různých zemí vybírá restauraci pro poslední společný oběd roku 2014. Nemohou se dohodnout. Španěl navrhuje, aby hlasovali. Francouzka se před pár dny dozvěděla o novém způsobu volby nazvaném Demokracie 2.1 a napadá ji, že by…

4. ledna 2016

S Demokracií 2.1 proti korupci

Rok 2015 ukázal, jak široké a univerzální využití má hlasovací systém Demokracie 2.1 (D21). D21 aplikujeme ve firmách i ve školách. Vůbec největší počet hlasování jsme však provedli ve městech, a to v České republice i v zahraničí. Díky…