Tato vláda nechce nezávislou státní správu. Změní to ta další?

Ze státního rozpočtu je placeno zhruba 427 tisíc zaměstnanců, 66 tisíc z nich lze označit za státní úředníky. Na platy těchto státních úředníků rozpočet ročně vydává kolem 23 miliard korun. A každého Čecha jistě hned napadne, že je to moc. Jenže problém české státní zprávy není její rozlehlost a už vůbec ne samotné platy úředníků.

Problémem kvalitního výkonu české státní zprávy je její nezávislost na politicích. Protože hned druhá věc, která každého Čecha napadne, že úředníci dnes rozhodují tak, jak politici chtějí a u některých lze i pochybovat o tom, zda na své místo nebyli jmenovaní na základě známostí a zda loajalitu ke státu jako takovému, nevyměnili za oboustranně výhodný vztah s právě vládnoucí politickou gardou.

Zákon který odděluje státní službu od politické moci byl přitom schválen před téměř dvaceti lety, ale nenabyl účinnosti. A pořádek nesjednal ani ohlodaný zákon o státní službě, se kterým přišla Sobotkova vláda. Naopak. S příchodem vlády hnutí ANO začala tzv. systemizaci služebních míst a kromě přijímání úředníků propojených s firmami Andreje Babiše tak mohla ministerstva a další orgány státní zprávy i rušit místa nepohodlných úředníků. Od Státního fondu životního prostředí nebo Českou inspekci životního prostředí až po Ministerstvo financí. Jen málokteré marketingové heslo hnutí ANO je tak málo vyprázdněné jako “nezávislost státní správy”.

Aby totiž začala státní zpráva nezávisle a efektivně fungovat, nesmí být jakýkoli úředník odvolatelný na základě přání ministra, ale ani od něj přímo nebo zprostředkovaně odměňovaný. Jeho rozhodnutí by totiž měla být “správní” - vycházející pouze z odborných argumentů, nikoli politické (ideologické) a už vůbec ne korupční.

Už příští rok rozhodnou voliči u volebních uren o tom, jaké politické strany budou sestavovat novou vládu. Při jejich výběru by se měli dívat i na to, které strany jsou důvěryhodné natolik, že dokážou zajistit nezávislost úředníků a jejich odbornou zdatnost. Tato vláda to nedokáže, nebo se jí do toho nechce. Řídit stát jako firmu bohužel prokazatelně neznamená pro stát nic dobrého.


Problematiku nezávislosti státní zprávy vysvětluje právní expert NFPK Ondřej Závodský v dalším díle Paragrafů na zlojedy.

Podobné články

18. června 2012

Potřebujeme změnu volebního systému

Již delší dobu se kromě korupce zabývám také tím, jak znovunastolit faktickou demokracii v našem společenském uspořádání. Jsem přesvědčen, že pro tuto vizi je nutnou podmínkou zásadní změna stávajícího volebního systému včetně změny ústavy…

7. ledna 2013

Zlojedská amnestie na Nový rok

Nový rok u nás začal skutečně ostře. Prezident této země se odvážil k bezprecedentnímu kroku, kterým zpochybnil samotnou podstatu právního státu. Jím vyhlášená amnestie představuje tlustou čáru za podvody a korupčními skandály za celou éru…

21. října 2013

Koho budu volit

Hodně lidí se mě ptá, jak hodnotím předvolební peloton stran a hnutí a koho budu volit. Mnozí lidé jsou toho názoru, že není moc z čeho vybírat. Jsem přesvědčen, že v budoucnu budeme moci vybírat kvalitnější kandidátky, sestavené na…

6. ledna 2014

Tříkrálová glosa o trojkoaliční šanci

Před koncem minulého roku se politici vznikající trojkoalice nechali slyšet, že jsou pro výraznou změnu volebního systému, a to směrem k posílení většinových prvků. Pokud svůj záměr naplní, budeme příště volit do Sněmovny po novu. K urnám…

5. ledna 2015

PF 2015: Více hlasů, více spokojenosti

Osm přátel z různých zemí vybírá restauraci pro poslední společný oběd roku 2014. Nemohou se dohodnout. Španěl navrhuje, aby hlasovali. Francouzka se před pár dny dozvěděla o novém způsobu volby nazvaném Demokracie 2.1 a napadá ji, že by…

4. ledna 2016

S Demokracií 2.1 proti korupci

Rok 2015 ukázal, jak široké a univerzální využití má hlasovací systém Demokracie 2.1 (D21). D21 aplikujeme ve firmách i ve školách. Vůbec největší počet hlasování jsme však provedli ve městech, a to v České republice i v zahraničí. Díky…